Det er ikke lenger nok med kun et brand og produkter som oppfyller kundenes behov og ønsker. Kunder og forbrukere generelt ser etter merkevarer som har litt mer enn det. Litt mer innhold og substans som gir en autentisk verdi. En verdi de kan resonnere med. Du kan derfor nå finne mange brands på markedet som gir den verdien, og den er mye basert på historien bak hvordan merkevaren i seg selv oppstod. Storytelling er det neste steget ved markedsføring, og er en god måte å skape en «connection» med forbrukeren – og spesielt om historien har en form av emosjonell verdi.
Norske merkevarer med substans
Det finnes flere merker på det norske markedet nå, som har mer å tilby enn kun varer og priser. For eksempel kan vi se på mote brands som Ella & Il – to bærumskvinner og mødre som har fått internasjonal erkjennelse. De har skapt en merkevare som forteller deres historie om behovet for basisklær på det norske markedet. At de fant et hull og mangel på det, og dermed også en niche. Eller hva med det kjente norske merket Moods of Norway, som vil gi glade klær til glade mennesker! Det hele startet i med en tilfeldig snakk på en fest på Hawaii, som endte opp med en kleskolleksjon ikke lenge etter.
Internasjonale brands og storytelling
Alle har vel hørt om Patagonia! Klesmerket som er kjent for kvalitetklær, men også sin troverdige og autentiske tilnærming til markedet. Som også nå er kjent for sin aktivisme mot ulike aktuelle temaer, og også bæredyktighet. Men det hele startet med Yvon Chouinard og hans spontane idé om å endre klesbransjen – og gjøre den mer bæredyktig. Den startet mer konkret innenfor klatring, som han var høyt engasjert i. Han så at det utstyret han brukte på daværende tidspunktet ikke var bæredyktig og skadet miljøet.
Et lignende merke, Parajumpers, er et Italiensk merke som lager vinterjakker og yttertøy av ypperst kvalitet. Hele historien starter på en bar i Alaska, «210 Rescue Squadron», hvor italieneren Massimo Rossetti fikk idéen om å lage kvalitetsklær. For i Alaska er det et helt annet nivå på værforhold, som krever høy standard på klær og sko. I dag er Parajumpers mye mer enn det, og selger klær av kvalitet.
Med andre ord er storytelling og historien bak en merkevare en viktig del av kommunikasjonen mellom merkevare og kunden.